sobota, 21 lutego 2015

Emocje

Nie raz czytam o emocjach w czasie spekulacji tzn "grą żądzą emocje", "na rynku jest euforia i panika" ale nigdy nie spotkałem się z opisem o co dokładnie chodzi - zawsze tylko lanie wody.

Tak więc...
Generalnie emocje na rynku są sprawą indywidualną i w danym momencie każdy będzie czół co innego tzn jak ty masz longa a ja shorta a kumpel nie ma żadnej pozycji to po 50pips ruchu będziemy odczuwali inne emocje. Można próbować odgadnąć co czuje większość.

Chciwość - gdy masz zyskowną transakcję która jeszcze nie miała większej korekty, chciwość objawia się tym że chcesz aby zysk był jeszcze większy. Chęć jeszcze większego zysku powstrzymuje cię przed zamknięciem pozycji choć czujesz niepokój z powodu zysku i chętne być pozycję zamknął.

Euforia - dotyczy chciwości o której napisałem powyżej. Gdy jednak uda się nam zamknąć transakcję  i okaże się że trafiliśmy praktycznie na samym odwróceniu trendu. Wtedy pojawia się euforia i myśl "jaki jestem dobry". Pojawia się także po kilku trafnych trejdach pod rząd.

Nadzieja - otworzyłeś pozycję która zaczyna przynosić straty, obserwujesz wykres i masz nadzieję że cena choć zawróci do miejsca otwarcia pozycji. Nadzieja jest tym większa im masz większą stratę.

Strach - nie spotkałem się z tą emocją na rynku. Nic mi nie wyskoczyło i mnie nie przestraszyło. Chyba że chodzi oto... gdy jeszcze nie ustawiłem SL i zepsuł się internet ;)

Panika - pojawia się np. gdy otworzyłeś za dużą pozycję względem swojego konta a cena bardzo szybko idzie w przeciwną stronę niż zakładałeś.

Powyższe emocje odnoszą się do trejdera jako do jednej osoby. Są jeszcze emocje tzw. tłumu ale generalnie jest to panika i euforia (tłum zawsze jest prostszy niż jednostka). Na rynku akcji czy indeksów giełdowych euforia to spektakularne wzrosty a panika to dynamiczne spadki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz